Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

torsdag 24. mai 2012

Destinasjon: New York - nok en gang

Tid: 23. mai 2012, kl. 10:30
Sted: Over Oslofjorden

Nok en gang bærer det opp i lufta og på med PC'en. Destinasjonen for årets utflukt uten barn er New York. Jeg var jo der i forbindelse med jobben for et år siden mens Ina var hjemme med barna. Å få god samvittighet etter en slik utskeielse koster mye. Like mye som en langweekend i New York for 2, for å være helt nøyaktig.

Det var et par andre ting som måtte avklares før vi kunne fastsette tidspunktet for reisen, derfor måtte vi vente ganske lenge før vi kunne bestille. Mens vi ventet steg prisene på direkteflyvningene, og da vi endelig bestilte viste det at en mellomlanding i Zürich hadde blitt 5000 kroner billigere enn et direktefly. Reisen blir om lag 3 timer lenger, men det får så være. På hjemveien får vi tilsvarende mellomlanding i München.

På vei mot mellomlanding i Zürich
Som vanlig var vi oppe grytidlig og kjørte gjennom Oslo i rushtrafikken på veien til Gardermoen. Vel fremme var det som vanlig litt virvar før vi fant noen fra VIP-parkering til å ta vare på bilen vår. Flyreisen var sjekket inn på nettet kvelden i forveien og i bagasjedroppen til Swiss var det ingen kø overhodet. Mens vi ventet på boarding hadde vi en nydelig sushi-frokost på rullebåndsbaren Yo!Sushi. Flighten endret gate tre ganger før vi noe forsinket kom oss bord på flyet. Etter boarding må vi vente ytteligere noen minutter mens besetningen måtte avklare årsaken til en hydraulikklekkasje, men det viste seg å ikke være en kritisk skade. La oss håpe at det stemmer. Vi har blitt forsikret om at vi ikke vil ha noen problemer med å rekke neste fly fra Zürich. La oss håpe at det stemmer også.

Etter bestillingen av flybillettene fant jeg aldri ut av hvordan vi kunne endre matpreferansene på flymaten (Supersaver.no har dermed et forbedringspotensiale her). Dermed fikk Ina lite glede av pizzaen vi fikk servert om bord. Men hun gikk ikke glipp av så mye, og var nok også ganske mett etter sushien. Håper det lar seg gjøre å endre matbestillingen underveis.

Tid: 23.mai 2012, kl 18:05 (norsk tid)
Sted: Over Atlanteren

Da flyet fra Oslo skulle inn for landing i Zürich fikk vi beskjed om ytteligere forsinkelser på grunn av mye trafikk på flyplassen. Da vi landet var det kun 30 minutter til avgang for flyet videre til New York. Vi ble informert på flyet om hvilken gate vi skulle til, og skiltingen på flyplassen gjorde det greit å finne veien mellom taxfree-butikker, opp og ned rulletrapper og inn på trikken som tok oss til riktig terminal. Vi hadde knapt tid til annet enn å småjogge fra fly til fly, og årets besøk i Sveits var unnagjort på 20 minutter. Det var lite hindringer underveis, vi måtte bare vise frem pass og boardingkort ved et par anledninger, uten at det var noen lang kø. Ingen sikkerhetskontroll. Skulle dog gjerne ha rukket å kjøpe noe å drikke, for det fikk vi ikke før vi var i luften.

Da vi hadde funnet plassene våre helt bakerst på økonomiklasse så det ut til at halvparten av setene fortsatt var tomme. Vi fikk senere vite at flyets forsinkelse skyltes at de ventet på flere pasasjerer fra samme fly som vi kom fra, så vi hadde nok ikke trengt å stresse så fælt.

Flyet er av typen Airbus A330, og er svært rommelig med 8 seter i bredden. Hvert sete er utstyrt med sitt eget underholdningsystem bestående av en skjerm, headset og en litt vrien kontroll. Utvalget av filmer, musikk og spill er bedre enn forventet. Jeg startet turen med å se "The iron lady" (fantastisk Meryl Streep!) og slappet etterpå av med det nyeste albumet til Leonard Cohen. Headsettet klarte ikke helt å overdøve flystøyen uten å blåse inn ørene. Systemet er "on demand", slik at filmene kan startes når man ønsker, i motsetning til på SAS i fjor, hvor filmene ble kringkastet i loop slik at man ikke fikk med seg begynnelsen hvis man var litt sent ute.

Vi ble først servert salte kjeks før vi fikk en middag med en angivelig grønnsakspaella. Det smakte flymat, men det var i hvert fall mat som Ina kunne spise selv om vi ikke fikk ordnet opp i matpreferansene hennes. Et par småflasker med rødvin hjalp meg også med å ta igjen et par timer med tapt søvn.

Taxiholdeplassen utenfor JFK

Tid: 24. mai 2012, kl.07:15 (østkyst-tid)
Sted: Hotel Beacon, New York

Det er trist at førsteinntrykket man får av USA er verdens lengste og tregeste kø ved passkontrollen. Jeg overdriver ikke når jeg sier at vi sto en time i kø for å få vist passet, gitt fingeravtrykk og bli tatt bilde av. Det hjalp ikke at det var varmt og dårlig ventilert i hallen. Vi trengte i hvert fall ikke vente på bagasjen :-). Etter tollen var det en ny lang, organisert kø for å få tak i en av drosjene som ventet i tur og orden utenfor ankomsthallen. Da vi endelig fikk en drosje tok turen inn til Hotel Beacon på Upper West en times tid med delvis saktegående kø gjennom Queens og et svært livlig Harlem. Drosjene fra JFK flyplassen til Manhattan har standardiserte takster på 45 dollar pluss bomavgifter. Drøyt 50 dollar totalt.