Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

onsdag 19. mai 2010

Bairro Alto

Kabelbanen til Bairro Alto

En rolig sidegate
Åsen som ligger vest for sentrum heter Bairro Alto. Det ble ikke allverdens tid til å utforske dette området, men en liten tur på egenhånd i tillegg til et par måltider som også ble spist her, var nok til at jeg bestemte meg for at hvis jeg kommer tilbake til Lisboa noen gang, så er det her jeg kommer til å først søke etter hoteller.

Langs Avenye de Liberdade ligger enden på en kabelbane som tar folk opp den bratte bakken opp åsen. Billettprisen er den samme som på trikken, 1,40 euro. Ved den andre enden av banen ligger et utsiktsplatå med utsikt over sentrum mot Alfama. Et par sidegater innover og du er midt i et boligområde med smale gater mellom høye bygårder og klesvask som henger mellom husene. Her er man plutselig midt opp i hverdagen med små kafeer, søndagsstengte butikker og unger som spiller fotball i gata. Holder man seg unna hovedgatene er det langt mellom turistfellene her. Man kan fort gå seg vill i disse gatene, noe jeg også var nær ved å gjøre.

Bairro Alto er også kjent for å være den bydelen med det beste utelivet, men jeg fikk ikke gått så mye gatelangs her på kveldstid til å bekrefte om det stemmer eller ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten