Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

onsdag 5. mai 2010

Hurghada kjapt oppsummert

Bakgrunnen for vårt 2 dager lange opphold i Hurghada var behovet for en pause under reisen fra Luxor til Dahab. Derfor hadde vi egentlig ikke så store forventninger til dette oppholdet, men likevel ble vi skuffet. Det må dog understrekes at det kun er bydelen Sigala som er grunnlaget for denne vurderingen. Det var store deler av byen vi ikke så, og vi fikk heller ikke oppleve de gode mulighetene for snorkling utenfor byen.

Byliv

Terningkast: 2 Hurghada er en turistby som sikter mot turister som er mer interessert i sol og bad enn i kultur. Dette merkes ved at utesteder og butikker har en mer vestlig enn arabisk profil. Det finnes også noen tradisjonelle kaffehus, men disse kan ikke anbefales uten videre fordi det var på et av disse vi fikk våre første mageproblemer på reisen. Sigala domineres av gaten Sharia Sheraton, hvor de fleste fasiliteter er samlet. De fleste strøk utenfor denne gaten er et heller trist skue, og også Sharia Sheraton var preget av mange halvferdige byggeprosjekter.

Mat

Terningkast: 3 Vi hadde hittil brukt Lonely Planet flittig for å få tips om hvor vi burde spise, men i Hurghada var denne boken utdatert på dette området. Flere steder, deriblandt al Sakia og al Omda var enten stengt eller viste seg å være noe annet enn hva boken beskrev. I stedet ble det til at vi kun spiste på utenlandske restauranter. Den første kvelden spiste vi på den italienske restauranten il Foro. Der spiste vi ravioli og fylt kyllingbryst, men fordi pastaen til tider virket litt seig og kyllingen godt kunne ha vært saftigere forsvarte ikke denne maten den relativt høye prisen på 72 pund (inkludert 2 cola, en Stella og 2 kopper te).
Mer fornøyde var vi med den greske restauranten Samos, hvor vi spiste dagen etter. Her betalte vi kun 50 pund for en middag for to som inkluderte 2 Stella. Tsazikien var riktignok noe tam og sausen litt tynn, men jevnt over var vi godt fornøyde med maten.

Rekreasjon og strender

Terningkast: 3 Som ellers i Egypt, slapp vi heller ikke her unna haslingen, som vi etterhvert hadde lært å leve med. Dette erfarte vi allerede da vi skulle gå av bussen, hvor vi knapt kom frem til bagasjerommet og sekkene våre på grunn av alle som ville tilby oss et hotellrom.

Til tross for at Hurghada er en by som trekker til seg turister som kun er ute etter å slappe av, er det egentlig kun på strendene man får sine pustepauser. Den eneste stranden vi fant på Sigala som ikke tilhørte noe hotell ligger ved restauranten al Sakia. Det kostet 3.50 pund å komme inn dit, men da disponerte vi hver vår solseng hele dagen uten å bli forstyrret av selgere.

De gode mulighetene for snorkling og dykking ligger utenfor byen, og den beste muligheten for å oppleve dette er å bli med på en arrangert båttur. For de som har lyst til å oppleve det marine livet uten selv å bli våt finnes det glassbunn-båter som legger fra kai i byen, eller man grave litt dypere i reisekassa og bli med en tur med ubåten Sinbad. Selv tok vi oss ikke tid til noe av dette.

Shopping

Terningkast: 3 Mesteparten av butikkene i Sigala ligger langs Sharia Sheraton. Det dreier seg da stort sett om vanlige souvenir-butikker. Noen basar fant vi ikke i dette området, men noen selgere slo seg ned på fortauet og hadde sin lille "salgsbod" der. En av disse solgte blant annet Rolex-ur og andre merkevarer, men jeg tør ikke garantere for at disse var ekte.