Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

fredag 24. juni 2011

En dag på stranden

Stranden i Omis

Moro for barna
Tid: 23. juni, kl. 23:00
Sted: Bakgården utenfor leiligheten

Vi hadde lovet barna at den første dagen skulle tilbringes på stranda, og hadde ingen grunn til å gå tilbake på dette. Vi fikset oss frokost i leiligheten, yoghurt på barna og brødskiver med en slags smørbar gulost på meg. For å komme til stranden gikk vi over bilveien fra Split, som deler byen i to, og et par minutter forbi havnen og til stranden. Da vi nesten var fremme kom jeg på at jeg hadde glemt å ta med solkremen og fikk valget mellom å gå hele veien tilbake til leiligheten med to barn som allerede var lei av å gå eller å bli solbrent. Barna hadde blitt smurt før vi gikk ut, så jeg valgte det siste.

Stranden har ikke overflod av utleiesenger, men flere rekker med trær gir skygge til de som har med eget liggeunderlag. Det hadde ikke vi, så vi slo oss ned ved en av solsengene som var til leie. Prisen for to solsenger og en parasoll var 55 kuna. Stranden var dekket av glatte småstein, noe som er praktisk for de som ikke liker å riste sand ut av klærne sine resten av året. Under vannet var det derimot finkornet sand og en ganske så langgrunn bunn. Det er flere barer langs stranden, samt et par praktiske ting som omkledningsrom og dusj. Ellers kunne vi se at det var utleie av tråkkebåter og barna fikk være inne i hver sin plastikkball for 20 kuna per 5 minutter. Stranden er muligens ikke på høyde med det beste vi har sett i Hellas, men godt over snittet i Oslofjorden.

Lunsj spiste vi på en pizzeria gamlebyen etter en kjapp tur innom leiligheten. Barna delte en pizza margerita, som det kun ble ett stykke igjen av (svært uvanlig). Jeg fikk en pepperonipizza for meg selv, og jeg spiste opp alt. Ina spiste en mozarellasalat hun var fornøyd med, selv om den manglet basilikum. For dette og tre brus og en øl måtte vi ut med ca 100 kuna.

Etter lunsj ble det enda mere bading og Ylva fikk enda mer bruk for sin nye rosa bikini, som etterhvert gikk mer og mer i ett med huden hennes.På vei hjem gikk vi en liten tur innom havna for å orientere oss om sightseeingturer til øya Brac, noe vi godt kan finne på å slå til på.
For å spise middag valgte vi å lete etter et sted langs elven, og vi fant restauranten Caca ved begynnelsen av gågata med utsikt mot elven og fjellene bak. Ylva ville ha kylling med pommes frites og Brage en spaghetti bolognese. Det endte med en krangel om spaghettien når pommes friten var spist opp. Ina spiste en pepperbiff og jeg en "steak caca". De medium grillede biffene var gode, men ikke særlig møre. Vi var heldigvis våkne nok til å bestille en salat til å ha ved siden av siden det ikke var annet tilbehør enn pommes frites til biffen. Også denne middagen kom på i underkant av 400 kuna, inkludert to øl og to brus.
Etter å ha lagt barna hadde vi en rolig kveld i bakgården hvor vi drakk en valnøtt rakija vi hadde kjøpt på veien tilbake. Den lille designflasken til 20 kuna viste seg å være nok til 4 drammer.