Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

søndag 26. juni 2011

Jogging langs Cetina

Veien langs Cetina
Kløften som deler fjellene bak Omis

Sivåker
 
Elven vider seg ut

Elven smalner inn

Utsikt over dalen etter noen tunge høydemeter
Tid: 25. juni, kl 21:30
Sted: Leiligheten

Etter en stor opplevelse med jogging i Central Park tidligere i år håper jeg det nå blir fast rutine å ta med joggesko på tur. Etter en titt på kartet over Omis og omegn, med elven Cetina og fjellene på begge sider, hadde jeg i hvert fall ingen problemer med å pakke ned joggeskoene til Kroatia.

Jeg sto opp kl. 7 for å komme meg ut før det ble for varmt og før det ble liv i de andre. Det hadde blåst kraftig om natta og sentrum så ut som en liten krigssone da jeg la ut på ikke helt våkne ben. Jeg holdt meg på sør/vestsiden av elven hvor veien følger elven så langt noen klarer å jogge. Veien går gjennom et par tunneller, men det går alltid en sti på utsiden. Jeg løp først gjennom kløften mellom to høye fjell som gjennom flere århundrer i middelalderen ga trygg havn for piratene som holdt til i Omis og gjorde livet surt for både venetianere og pavemakt.

Dalen svingte etterhvert mot høyre og videt seg ut, og en bred eng av siv la seg mellom elven og veien. Her sto kulingen midt i mot og det føltes som å løpe i bratt motbakke. Etter ytteligere noen kilometer delte veien seg og jeg valgte den som gikk opp i åsen i håp om å kunne ta noen utsiktsbilder med mobilen som jeg hadde med (Runkeper er kjekk å ha for å dokumentere slike turer). Vegetasjonen langs veien er såpass tett at det er vanskelig å finne gode utsiktspunkter, men noen bilder fikk jeg tatt.

Veien tilbake gikk mye lettere, først med en lang utforbakke, deretter med stiv kuling i ryggen. Det ble en del fotostopp underveis, så kilometertiden ble ikke så impenerende på denne 11 kilometers joggeturen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten