Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

lørdag 6. oktober 2018

Middag på Al Grifone

Tallerken med mørkt kjøtt og potetmos. En vinflaske og et glass i bakgrunnen.
Langstekt kalvekjake med potetmos


Tidligere på dagen hadde vi pekt oss ut Al Grifone som middagssted, rett og slett fordi det virket koselig der. Restauranten er plassert ytterst i hjørnet mellom vollgraven til borgen og byens østkyst. Det hadde blitt for mørkt til å kunne nyte utsikten i noen særlig grad, men vi kunne høre bølgeskvulpene fra stranden nedenfor. Hele uteserveringen er under et tak av høstfarget løv, men setter man seg for nerme trærne risikerer man å få masse småfluer i maten.


Ina bestilte en biff i aramonesaus, overdrysset med små terninger av grønnsaker. Hun bestilte den medium, men jeg syntes den virket mere gjennomstekt. Hun klagde uansett ikke, og sausen var nydelig. Selv spiste jeg langstekt kalvekjake med potetmos, som var et veldig mørt og smaksrikt kjøtt, men jeg savnet litt grønnsaker. Har forstått at dette er en tradisjonell rett som skal serveres på denne måten, så jeg skal ikke belære kokken. 

Dessertmenyen var mer spennende enn på de fleste italienske restauranter jeg har spist. Ina fant for en sjelden gangs skyld en dessert hun kunne spise, ananas med Grand Marnier. Jeg valgte pære med karamelisert amarone. Svært gode, begge rettene.


Til å drikke ble vi anbefalt en lokal Albarone di rosso, som passet veldig godt sammen med kjøttet. 


Regningen for alt dette, samt 2 San Pellegrino og espresso, kom på solide 94 euro. Ganske dyrt, men restauranten var trivelig og maten var god. 


Kokt pære inntrukket av rødvin servert med krem og iskrem.
Pære med karamelisert amarone





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten