Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

tirsdag 11. mai 2010

Søndag ettermiddag, shopping og Bairro Alto

Vasco da Gama kjøpesenter
Kabelbanen til Bairro Alto
Largo de Chiago
Etter å ha spist tok vi taxi som kostet litt over 6 euro til kjøpsesenteret Vasco da Gama, et par minutters kjøretur østover langs elven. Senteret går over fire plan og er rimelig oversiktlig ettersom butikkene for det meste er plassert tematisk. Litt mer gaver til barna var det mest fornuftige jeg skaffet meg der. De som ikke hadde så mye å shoppe kunne opplyse om at det var vel så trivelig å tilbringe tiden langs elven.

Da vi var tilbake til hotellet gikk jeg en liten tur på egenhånd for å se meg rundt på Bairro Alto, åsen som ligger vest for sentrum. Langs avenyen ligger begynnelsen på en kabelbane som tar folk opp den bratte bakken opp åsen. Billettprisen er den samme som på trikken. Ved den andre enden ligger et utsiktsplatå med utsikt over sentrum. Et par sidegater innover og du er midt i et boligområde med smale gater mellom høye bygårder og klesvask som henger mellom husene. Her er man plutselig midt opp i hverdagen med små kafeer, søndagsstengte butikker og unger som spiller fotball i gata. Holder man seg unna hovedgatene er det langt mellom turistfellene her. Man kan fort gå seg vill i disse gatene, noe jeg også var nær ved å gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten