Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

fredag 28. mai 2010

Torsdag, ny dag, ny strand

Stranden på Agios Prokopios
Utsikten mot stranda fra Nikos
Hovedgaten gjennom Agios Prokopios
Det blir nesten så vi håper på en gråværsdag for å rive oss vekk fra vannet og heller få oss litt rundt på øya. I dag tok vi i hvertfall et steg i den retningen og tok bussen til en annen strand. Bussen som følger kysten sørover stopper ved kinoen CineAstra ikke langt fra hotellet vårt. Billetter fikk vi kjøpt på bakeriet over gaten, og det virker som prisen er 1,40 euro uansett hvor man skal. Det henger ingen rutetabell ved busstoppet, så det gjelder å orientere seg på forhånd. Tabellen vi fikk se på hotellet forklarer tydeligvis når bussen forlater endestasjonen, ikke når den passerer holdeplassen, så man bør være forberedt på litt venting.

Målet vårt var egentlig Agia Anna, men vi klarte å gå av bussen litt for tidlig, så vi havnet på Agios Prokopios i stedet. Samme det, det var fint der også. Bussturen var knapt 10 minutter lang og vi hadde så vidt gått ut av bussen før vi ble tilbudt solsenger rett nedenfor holdeplassen. Vi takket ja til dette tilbudet fra restauranten Nikos. Prisen var 6 euro for parasoll og tilhørende solsenger. Vi forsto at det var tidlig i sesongen da vi så en traktor som kjørte rundt for å fjerne sjøgress fra stranden. Etter kort tid hadde den fjernet haugene sine og kjørt av gårde, så det ble stille og rolig på stranden. Håper den kommer tilbake, for stranden var ikke helt renset ennå. Særlig irriterende var et stort antall små fiskeskjeletter som av en eller annen grunn var skylt i land akkurat her og ikke vær særlig behagelige å tråkke på. Det første kvarteret gikk til å plukke opp så mange som mulig av disse for at barna ikke skulle tråkke på dem. Bortsett fra dette var stranden fin. Sanden er mer grovkornet enn på Agios Georgios, men så å si helt fri for steiner. Den er litt brådyp, særlig i begynnelsen, men barna lot seg ikke stoppe av dette.

Vi spiste lunsj på Nikos. Vi hadde fått vite av noen vestlandsjenter som lå ved siden av oss at maten her var bra, så lenge man holdt seg unna pizzaen. Barna spiste en omelett på deling, de andre spiste en hver, bortsett fra meg som bestilte fylte vinblader som ble servert med tzatziki. Helt grei mat. Restaurantens attraksjon var forøvrig et stort fuglebur, noe som fascinerte barna. Maten, inkludert de vanlige runder med brus og øl kostet 29 euro. Ina var ikke med på denne turen, men det er nok ikke hele forklaringen på at måltidet ble billigere enn vanlig.

Etter å ha spist gikk vi en liten runde for å se på denne "byen", noe som egentlig var fort gjort. Prokopios er et lite tettsted rundt et veikryss ved stranden som i stor grad består av små hoteller og "rooms to let", og etter min oppfatning en overrepresentasjon av motorutleie. ATV synes å være særlig populært både her og på Naxos generelt.

Etter å ha badet litt mer tok vi bussen tilbake til Naxos og hadde en gjenforening på hotellet før vi gikk til havnen for å spise middag. De tidligere nevnte vestlandsjentene anbefalte en restaurant der som het Flamingo, så hvorfor ikke følge rådet? Restauranten ligger i annen etasje ved havnepromenaden med bra utsikt mot solnedgangen, reklamerer for folkedans 3 dager i uken, har en generelt høy turistfaktor og prisnivået deretter. Men maten må sies å være god. Ina, som var den mest sultne av oss fordi hun ikke hadde hatt lunsj, var den eneste som bestilte forrett. Det var en feta saganaki, som denne gang betød fritert fetaost. Jeg spiste "baby goat" (ikke veldig selgende beskrivelse akkurat), noe som var en ny, men velsmakende opplevelse for meg. Barna fikk hver sin rett med kjøttboller fra barnemenyen, noe de spiste med blandet entusiasme. Ellers ble det spist lam i sitronsaus og kanin stifado. Prisen for middagen inkludert brus, øl og kaffe kom på 88 euro. Denne gangen var det lille ekstra sammen med regningen en Kitron blandet med vann.

Etter middagen ble det en kort pause på lekeplassen, hvor det nå var langt flere folk. For det meste lokale barn virket det som.