Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

lørdag 2. oktober 2010

Destinasjon: Berlin

Fernsehturm sett fra Senefelderplatz
Tid: Lørdag 2/10-2010, kl 10:20
Sted: Rygge

Årets utflukt uten barn går denne gangen til Berlin. Anledningen er at det både er høstferie, slik at barna kan være hos foreldrene mine mens vi er borte, og at jeg mot slutten av neste uke skal være med på en konferanse for frontendutviklere, Fronteers, i Amsterdam. På den måte blir det en billigere flyreise ettersom jeg får refundert mine egne flybilletter. Det må jo være lov å kombinere business and pleasure :-). Planen er derfor at vi skal nyte den tyske hovedstaden frem til onsdag, før Ina reiser hjem alene mens jeg tar toget til Amsterdam hvor jeg blir frem til fredag.

Barna ble hentet av moren min i går ettermiddag, og de forlot oss med skuffende lite motvilje. Så var det for oss å pakke kofferten og gjøre oss klare til å dra avgårde i dag tidlig. Etter at vi hadde parkert bilen på Rygge fikk vi noe amatørmessige problemer ved bagasjeleveringen (innsjekking ble gjort på nettet i forveien). Først ble vi avvist fordi vi for en sjelden gangs skyld var for tidlig ute. Etter å ha tatt ut litt euro fra minibanken og drukket en kopp kaffe gjorde vi et nytt forsøk. Denne gangen viste det seg at kofferten var for tung. Ryanair tar som kjent mer betalt for bagasjen enn for passasjerene og tillater derfor kun 15 kilo per kolli - vi hadde 16. Derfor måtte vi flytte noe over til håndbagasjen. Ekstra irriterende var det at jeg faktisk hadde bestilt en innsjekket koffert på hver av oss, men kom senere på den brilliante ide at vi kunne reise nedover med en koffert for så å kjøpe en liten koffert i Berlin som Ina kan bruke på hjemveien. Trøbbel ble det også i sikkerhetskontrollen fordi jeg hadde glemt å ta pc'en ut av sekken og, som et par ganger tidligere, skoene mine fikk alarmen til å pipe. Jeg skal aldri mer kjøpe sko med 14 lissehull.

Man blir gjerne litt mer nervøs enn ellers når man reiser med Ryanair. Det er greit nok at man kutter ut overflødige ting som gratis mat og aviser, til og at man anstrenger seg minimalt for passasjerenes ve og vel for å holde prisene nede. Men når man klekker ut ekstra avgifter med en kreativitet som kvalifiserer til fast stilling i Apple og man må bestille og sjekke inn på et nettsted som ser ut til å være laget av en 15-åring midt på 90-tallet, kan man begynne å lure på om de faktisk anstrenger seg ekstra for å gjøre reisen så lite komfortabel som mulig for passasjerene. Likevel valgte vi å reise med Ryanair fordi de flyr fra Rygge og tross alle avgifter fortsatt var betydelig billigere enn andre billetter vi fant.

Tid: 2/10-2010, kl.12.05
Sted: Trolig over Sverige et sted (fikk ikke vindusplass)

Ombordstigningen gikk greit, til tross for en usedvanlig lang kø ved gate'n. Folk blir ikke sittende og vente på at køen skal bli mindre når man ikke har reserverte plasser på flyet. Det minnet meg om at vi aldri må fly med Ryanair med barna. Det må være traumatisk hvis barn og foreldre må sitte langt fra hverandre. Ina og jeg fikk ihvertfall plass på hver vår side av midtgangen, riktig nok uten vindusplass og med det trange mellomrommet mellom seteradene er det vanskelig å se ut vinduende for å sjekke hvor vi er. Flykabinen preges som vanlig av den gulfargen som Ryanair av uforklarlige grunner er så glad i. Plastsetene kan som vanlig ikke justeres, det er ingen setelomme på stolryggen foran, men til overmål er det ihvertfall et bord. Jeg må trekke skuldrene opp til ørene for å få plass til å skrive her. All egenreklamen og den totalt mistilpassede Mozart-musikken fra høyttalerene er nå heldigvis skrudd av. Ingen som forsto hva som ble sagt på høyttalerene uansett.

Nok syting om Ryanair. Hvilke forventning har vi så til Berlin? Byen har jo nå blitt mer trendy enn London og alle som har vært der skryter hemningsløst. Likevel virket det litt uangripelig for meg hva som egentlig er så bra med byen. Det er vel bare en måte å finne det ut. Jeg er spesielt svar for gamle byer, og gammel er ihvertfall noe denne byen ikke er. Ikke bare ble det bombet sønder og sammen under annen verdenskrig og at store deler av sentrum først ble gjenoppbygget etter gjenforeningen i 1990. Berlin var egentlig ikke mye til by før prøyserne begynte å kødde med habsburgerne mot slutten av 1600-tallet, og den ble ikke virkelig stor før Bismarck gjorde den til hovedstad i den nye keiserriket Tyskland rundt 1870. Det er nok mer moderne fremfor gammel arkitektur som imponerer her. Dessuten bør det ikke være vanskelig å få tiden til å gå. Museene er noe av det som fremheves når jeg spør hva som er bra med byen og shoppingmulighetene sier seg selv. Dessuten har vi allerede fått billetter til en operaforestilling.

Etter at jeg likte så godt å bo på Montmartre i Paris hadde jeg også her lyst til å bo i en bydel litt utenfor sentrum. Mesteparten av lesingen før vi bestilte gikk ut på å finne ut hvilken bydel som passet oss best. Vi endte til slutt på Prenslauer Berg, nord for sentrum og øst for der Berlinmuren sto. Værmeldingene er gode, så vi håper også på en og annen utepils i høstsola.

Tid: 2/10-2010, kl 17:46
Sted: Kastanienhof Hotel, Berlin

Flyet landet på Schönefeld flyplass noe tidligere enn vi hadde regnet med. Etter en lang rusletur gjennom lange korridorer fikk vi også tilbake kofferten vår uten alt for lang venting. Vi fulgte skiltene mot togstasjonen da vi gikk ut av terminalbygningen og langs en lang overbygget gangvei. Da vi kom til stasjonen begynte vi å slite litt. Hadde på forhånd lest at Airport Express skulle være et bra tog å komme seg til byen med, men skiltene sa ingen ting om hva slags tog det var, om det var det vi lette etter, et lokaltog eller regionstog. Vi visste heller ikke på det tidspunktet at de samme billettene kunne brukes til alle tog. Størst problemer fikk vi med billettautomatene, som ikke tok Visa eller 50-eurosedler. Heldigvis hadde Ina noen mindre sedler igjen fra forrige utenlandreise, så vi fikk oss billetter og kom oss på riktig tog til slutt. Billettene kostet 2.60 per stk.

Vi gikk av toget på Friedrichstrasse, som i følge hotellets nettsider er den togstasjonen som ligger nærmest hotellet. Vi fant en drosjeholdeplass, men ingen drosje. Til slutt fikk vi praiet en som slapp ut noen passasjerer litt lenger borte i gaten. Drosjeturen gikk ganske kjapt unna og kostet ca 7 euro. Hotellet ligger i en koselig bygård i handlegaten Kastanien Allee, hvor også trikken kjører gjennom. Vi måtte ringe på for å komme inn i hotellet og bære kofferten opp noen trapper før vi kom til den lille resepsjonen. Inntrykket av rommet vårt er så langt bra. Det er kanskje ikke veldig stort, men virker å holde ok standard. Det har et lite telefonbord, en liten TV og en minibar.