Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

mandag 4. oktober 2010

Potsdamer Platz

Det stilige taket på Sony-senteret


En påminnelse om at Berlinmuren en gang også gikk her


Kjøpesenteret Arkaden, bør ikke forveksles med det pa Karl Johan med samme navn
Tid: 4/10-2010, kl. 20:30
Sted: Hotellet

Da vi var ferdige med Checkpoint Charlie skilte vi lag, og jeg tok U-Bahn via Stadtmitte til Potsdamer Platz for å få kjøpt en koffert Ina kan bruke på hjemveien. Jeg dro først til Sony-senteret, som er den mest særegne bygningen med et glasstak formet som et sirkustelt. Der er det ikke overraskende en Sony Style Store med 3 etasjer hvor man kan få demonstrert og kjøpt Sony-produkter, men det ble ikke til at jeg kjøpte noen der. Resten av Sony-senteret er restauranter og et stort kinosenter, hvor man åpenbart gjorde klar til en stor premiere for en film om Göthe. De hadde ihvertfall lagt ut den røde løperen. Hadde vi hatt med barna hadde vi nok tatt turen innom Legoland, som ligger ved siden av bygningen.

Jeg tok meg en liten pause på en travel Asiatisk kafe med navn Coa for å lese meg opp om andre shoppingmuligheter i nærheten. Jeg spiste en deilig thailandsk kylling-/soppsuppe som ikke gjorde meg spesielt mett, men så kostet den heller ikke mer enn 6 euro inkludert drikke.

Etter å ha orientert meg på nytt om området fant jeg veien til kjøpesenteret Arkaden, et rimelig stort kjøpesenter i 3 etasjer, men ikke spektakulært stort. Der fikk jeg omsider kjøpt den kofferten, eller rettere sagt trillebagen, jeg hadde kommet dit for å kjøpe. Etter å ha sett meg rundt i litt andre butikker, som i stor grad er store kjedebutikker, tok jeg banen som gikk direkte tilbake til Senefelder Platz.

Ina war ikke i form til å spise ute i kveld, så det ble til at jeg gikk alene til 103Bar & Restaurant like nede i gaten. Jeg vil vel kalle det mer kafe enn restaurant etter interiøret å dømme, også her med flere krakker enn sofaer til å sitte på, men pent innredet og med en stemningsfull belysning etter at det hadde blitt mørkt ute. Menyen er en kombinasjon av asiatiske og mer tradisjonelle retter. Jeg var blitt litt lei av orientalsk mat, så jeg valgte Picatta Milanese fra ukens meny; 3 retter som var i tillegg til den vanlige menyen. Denne retten var en kalvefilet bakt inn i en slags snitsel med egg og ost, servert på en frisk tomatsaus og med noe jeg tror var polenta. Det var svært godt og en ny erfaring for min del. Prisen inkludert to øl (de var ikke så store...) kom på 17,50. Omtrent det samme som for to libanesiske retter dagen før altså, men likevel billig hvis vi skal sammenlikne med hjemlige priser.

For at Ina også skulle få seg noe å spise kjøpte noe kylling med rød karry på en vietnamesisk takeaway litt lenger oppe i gaten. Det kostet 4 euro. Asiatisk er definitivt tingen for reisende på stramt budsjett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten