Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

onsdag 17. juli 2013

Destinasjon Spania, sommer 2013

Tid: 9.juli - 2013, kl. 15:00
Sted: Over Oslofjorden

Alltid litt enklere å forlate landet i gråvær
Vi har etter hver reist ganske mye rundt omkring, men til Spania, aller sydenturers mor, har vi ennå ikke reist. Ina sin bror derimot, har kjøpt en leilighet i La Duquesa, et lite sted mellom Marbella og Gibraltar. Vi har gitt tydelige hint om at vi gjerne lar oss invitere, dermed går årets sydentur til Costa del Sol med gratis overnatting. Flyreisen ble derimot ikke gratis. Må man reise i skoleferiene er det vanskelig å kapre billige flybilletter. Vi kunne riktignok reist billigere med Ryanair fra Rygge, men for å slippe å stå opp midt på natten for å reise hjem igjen ofret vi heller noen ekstra tusenlapper for å fly med Norwegian fra Gardermoen.

Avgangen var klokken 14:30, så vi hadde for en gangs skyld god tid til morgenstellet før vi kjørte av gårde. Siden vi hadde ganske god tid valgte vi å parkere ved den vanlige langtidsparkeringen, fremfor VIP parkering, som ofte byr på litt kaos når bilen skal leveres. Helt knirkefri var dog ikke langtidsparkeringen heller. Mange parkeringsplasser så ut til å være stengt, og de fleste andre fulle. Men vi så en noe provisorisk skilting til en P33, som virket like provisorisk. Men den gjorde jobben. 500 kroner kostet det å la bilen stå i en uke. Kone, barn og bagasje ble satt av ved bussholdeplassen mens jeg parkerte bilen, før den stappfulle shuttlebussen tok oss til flyplassen.

Innsjekkingen gikk greit. Vet ikke om det er vi som har fått bedre trening eller om innsjekkingsautomatene har blitt enklere å bruke, men det det gikk i hvert fall ganske knirkefritt. Norwegian sin reiseapp gjør det også enkelt å finne frem den elektroniske billetten. Litt tregere gikk det gjennom sikkerhetskontrollen, men vi kom da gjennom.

Store deler av feriebudsjettet ble svidd av i taxfree-butikken og på Yo! Sushi sin utmerkede rullebåndskafè, og da vi reiste oss en snau halvtime før avgang, sto det allerede "gate closing" på avgangen vår. Etter rask gange til gate'n kom vi oss ombord. Været i Norge har vært bra de siste dagene, men nå så vi noen regndråper på flyvinduet. Man føler alltid man får litt mer valuta for penga når man forlater landet i regnvær.

Sushien på Yo! er nesten verdt flybilletten alene
Må innrømme at det ikke er helt uten fordommer at vi reiser til Spania. Ikke på grunn av spanjolene, men hva 50 år med masseturisme må ha gjort med landet. Når man hører om egne kolonier med nordmenn og butikker med norske varer blir ikke fordommene noe mindre når man selv helst skygger unna de store turistresortene. Men kose oss skal vi gjøre uansett. Halvparten av dagene går nok til soling og bading, men en tur til Gibraltar og Granada står høyt på ønskelisten. Andre utflukter blir ren bonus.

Ankomst

Tid: 9.juli - 2013, kl. 23:30
Sted: Leiligheten i La Duquesa

Flyturen var fin, med utsikt over nederlandske elver og spanske Pyrenéer. Vi landet i rute, men bagasjehentingen tok evigheter, til tross for at vi først hadde vært på dobesøk og gått gjennom hele den relativt store terminalen. Etter at bagasjen var hentet gikk turen videre til Goldcar sin skranke i bilutleieavdelingen, hvor det også var en del venting. Deretter gikk turen videre til parkeringshuset  hvor vi gikk for å få bilnøkler og barneseter.

Da vi omsider hadde fått bagasjen inn i bilen, måtte vi vente en stund på reisefølget som kom med et senere fly fra Bergen. Da vi var forent med svogerfamilien, bar det ut på motorveien, hvor det gjaldt å ikke miste øyekontakten med de som visste hvor vi skulle. Veiene er utmerket, selv om vi måtte stoppe ved to bomstasjoner for å betale omlag 12 euro til sammen.

Etter en snau times kjøring og en nestenulykke med en bilsyk guttunge i baksetet, kom vi til slutt frem til leilighetskomplekset i La Duquesa. Det hadde blitt mørkt da vi kom frem, så vi har ikke fått så mye inntrykk av stedet vi bor på ennå.  Bilene ble kjørt inn i et trangt parkeringshus bak noen høye gjerder. En heis opp til tredje etasje tok oss til leiligheten, med utsikt over et fint svømmebasseng.

Leiligheten er treroms. Litt trangt for to barnefamilier kanskje, men det skal nok gå. Middagen hoppet vi rett og slett over fordi det hadde blitt for sent til å skaffe seg noe mat. Barna fikk litt kveldsmat og ble sendt i seng, mens vi voksne satte oss på balkongen med litt lokal vin og skravlet til det ble rimelig sent.