onsdag 2. oktober 2013

Gallerie dell'Accademia


Køen utenfor Gallerie dell'Accademia

Det var ikke helt plalagt slik, men resten av dagen ble brukt på Gallerie dell'Accademia. Det ligger i bydelen Dorsoduro, som er den sydligste delen av byen langs Grand Canal. For å komme dit gikk vi fra Rialto og gjennom universitetsområdet. Det blir ikke skiltet til Accademia før man begynner å nærme seg, så en kart-app med GPS er en stor fordel for å vite at man er på riktig vei. Det er ingen brede boulevarder her heller, men det er en koselig tur, hvor miljøet har et mer bohemaktig preg enn i San Marco-bydelen.

Den første museumsgjenstanden vi fikk se på Accademia var køsystemet deres. Da vi kom dit hang det en lapp på døra om at galleriet var stengt midt på dagen på grunn av et ansatt-møte. Mens vi ventet på at de skulle åpne igjen satt vi på en kafe like ved inngangen. I mellomtiden samlet det seg en lang kø, og da dørene åpnet gikk køen så tregt at den aldri ble mindre. Det var ikke tillatt med mer enn 300 besøkende ad gangen, så folk ble sluppet inn gruppevis ettherhvert som folk kom ut igjen, men innenfor var det kun en person som solgte billetter, så det gikk like tregt der. La oss håpe at køen skyldes en kombinasjon av underbemanning og ekstra mange besøkende på grunn av en gjesteutstilling med Leonardo da Vincis tegninger som blir vist denne høsten.

Vi fikk omsider kjøpt våre billetter til 15 euro og puttet sekken i en bagasjeboks, og gikk opp trappen for å se utstillingen. Det første vi fikk se var en del kirkekunst fra middelalderen, som visstnok Napoleon har plassert der etter å ha stengt noen kirker. Lenger inn hang det store renessansemalerier, som vanlig med religiøse motiver. Særlig evangelisten Markus sitt liv og død har blitt grundig dokumentert i et av rommene. Det som imponerte meg mest i den permanente utstillingen var malerier på noen bøyde lerrett som hang oppunder taket i et av rommene, noe som ga maleriene en stilig tredimensjonal effekt.

Det som virkelig gjorde det verdt å stå i den lange køen var den midlertidige utstillingen av Leonardo da Vincis tegninger. Blant tegningene var hans berømte menneskeskisse, den virtuvianske mann, og et vakkert kvinneportrett. Ellers var det en del arbeidstegninger, skisser og studier som gå et spennende innblikk i hvordan mesteren arbeidet.

Heller ikke her var det tillatt å fotografere, og vi valgte å respektere det.

Accademiabroen, nær munningen av Grand Canal

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten