Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

lørdag 16. mai 2015

Søt mat og kald drikke


Bilde av et glass med grønn juice.
Skrupalmejuice servert på Corregidor island.

Nevn en frukt eller grønnsak for filippinerne, og de har laget en juice av det. Smaker det ikke godt i utgangspunktet, så pøser de på med sukker til det gjør det. Utvalget er mye mer rikholdig enn hjemme. Man får man det man forventer, men likevel ikke. Dette erfarte jeg allerede mens jeg ventet på å bli hentet på flyplassen. Der kjøpte jeg en juice av vintermelon, og ble ganske overrasket da seige geleklumper kom opp gjennom sugerøret. Jeg trodde først at det var store biter av fruktkjøtt, men forsto etterhvert at dette er ganske vanlig med geleklumper i juice og iste. Dette kalles visst pearls, og det er mulig å be om å juicen uten.

Iskrem har de selvsagt også, men også her har de en tendens til å strø på en topping som er uvant for oss. Jeg fikk ihvertfall en kuleis strødd med chilisukker. Litt sjokkartet i starten, men spiselig etterhvert som man blir vant til det.

Sjokolade er noe som sjelden frister meg i varme land, men det er virkelig noe de kan her. Kombiner dette med tørket mango, så har du de to beste tingene du kan spise her. Kjøp rikelig og ta med hjem, så varer reisen litt lenger.

Les også om de ovnstekte bananene på Mitre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten