Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

søndag 8. oktober 2017

Middag på Vanaema Juures

Liten skål med postei på en større tallerken med rundstykker og salat.
Kyllingleverpate.

Vi gikk for en ny tradisjonell middag, og da kan ikke en restaurant som på norsk heter Hos Bestemor slå feil. Restauranten er lett å gå forbi, der den kun har et beskjedent skilt bak en buegang klemt mellom to andre, langt mer prangende restauranter. Lokalet ligger nede i en kjeller med buet tak (pass hodet!), og veggene er kledd med alskens gammelt ræl som en antikk TV, radio, veggur og selvsagt en stygg tapet. Akkurat som hos bestemor, med andre ord. Lokalet virket fullt da vi kom, blant annet fordi et firmafølge okkuperte to store bord og all lyd, men det var likevel et ledig bort igjen til oss.

Vi unnet oss forretter i dag. Ina valgte en salat med stekt geitost, en sikker vinner. Jeg tok kyllingleverpate med varme rundstykker, også det var veldig godt. Hovedrettene ble elgkjøtt kokt i øl på Ina, og braiserte biffstykker med potetmos på meg. Også porsjonene var i bestemorstørrelse her. Ingen skal tydeligvis gå herfra uten at de må trilles ut. Men godt var det.

Vi hadde egentlig ikke tenkt oss dessert, men jeg ble nysgjerrig da jeg så at de hadde kama, en rett jeg hadde lest om som består av surmelk og kornblanding. Det høres for meg mer ut som en frokost enn dessert, og var omtalt som noe i særeste laget. Derfor gikk jeg heller for den mer moderate varianten kama sjokoladekake. Det var for meg et stort stykke myk sjokolade over en tynn kakebunn, men en kule vaniljeis og noen bjørnebær. Ikke like sært som jeg hadde forventet. Og var jeg ikke mett fra før, så var jeg det i hvert fall nå.

Sammen med maten drakk vi to glass rødvin, fire glass vann med kullsyre og to kaffe. Regningen kom på 58 euro. Mye mat for pengene her altså. Dette var den hyggeligste restauranten vi har spist på så langt, og kelnerne var både hyggelige og oppmerksomme. Et sted vi anbefaler når man ønsker å spise tradisjonell estisk mat.


Kjøttstykker plassert på potetmos, på en tallerken med mye saus. Rosa løkringer på toppen.
Braisert biff









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten