Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

onsdag 2. juni 2010

Onsdag formiddag, farvel Naxos

Farvel Naxos
Skrivende stund: 2. juni, 2010 kl 13:30, fergen fra Naxos tilbake til Santorini

I dag var det slutt på vårt 10 dagers opphold på Naxos. Vi gjorde opp med hotellet i går kveld, og alt vi behøvde å gjøre var å pakke de siste sakene våre etter å ha spist frokost. Vi måtte etterlate en del matvarer som det ikke var plass til i bagasjen som vi håper kommer til nytte for nye gjester. Vi ble kjørt til havnen kl. 12 av Stavros, Irenes sønn (?), som sikkert hadde nye gjester å plukke opp fra samme båt. Da vi kom dit satte vi oss på en kafe som Stavros anbefalte for å få tiden til å gå.

Ca 10 minutter etter oppsatt avgang kom båten, og det ble nok en gang en del tråkking i kø før vi kom oss opp på dekket hvor vi sitter nå. Her var det heldigvis ingen havneskatt slik det var på Santorini.

Dette var andre gangen vi var på Naxos. Første gang for 11 år siden og uten barn var det et 3 dagers opphold som en av flere øyer på en loffetur. Denne gangen var det hoveddestinasjonen på reisen med 10 dagers opphold. Hadde vi vært like aktive som for 10 år siden burde vi nå ha kjent øya ut og inn, men med barn på slep var det nok lurt å legge inn ganske mange rolige dager. Det mest interessante på øya er uansett Naxos by, eller Hora som de største byene på øyene kalles lokalt. Denne byen har egentlig alt vi ønsker oss når vi velger en by å bo i. Det er en stor nok by som har alle nødvendige fasiliteter, i tillegg til at byen er vakker, med en gamleby og festning som det kan ta dager å utforske.

Bystranden Agios Georgios er såpass bra at man egentlig ikke trenger å reise til andre strender for å bade, men det er likevel greit å ha prøvd litt forskjellig. Ingen av strendene vi var på kan sies å være bedre enn noen av de andre, men de hadde ulike kvaliteter. Agios Georgios er nok den mest barnevennlige, særlig for de aller minste barna, så langrunn som den er. De andre strendene var mindre langrunne, men hadde så å si helt stenfri sand, men med noen stenete områder med litt vegetasjon og fisker som kan være morsomt å snorkle i. Barna har ikke fattet helt interesse for dette ennå. Mikri Vigla var den stranden med finest natur, men med minst fasiliteter.

Med 10 dager i samme by fikk vi gode muligheter til å utforske serveringsstedene på i byen, og noen utenfor. Den beste opplevelsen var nok på Lucullus, muligens fordi det er der vi brukte mest penger og vi var der uten barn. Ellers har jeg gode minner om maten på de tavernaer som lå nærmest hotellet, til tross for variende service. Det er forøvring ingen spisesteder jeg syntes var noen direkte dårlig opplevelse, men som vanlig i Hellas finner man mye av de samme rettene på alle tavernaer. Det kunne godt ha vært flere steder som disket opp med sine egne spesialiteter. Alle steder vi spiste middag i Naxos by fulgte opp skikken med å servere noko attåt etter middagen. I begynnelsen var yoghurt med honning og tørket frukt det vanligste vi fikk, etterhvert ble det mere epler og kanel, mens andre serverte enten Kitron, raki eller ouzo. Den eneste middagen hvor vi ble snytt for dette var i Agia Anna.

Pension Irene II er et valg av hotell jeg fortsatt står inne for. Det er av typen små, familiedrevne hoteller med personlig service. Irene var vennligheten selv og elsket å skjemme bort barna våre. Er spent på hvordan de reagerer når de oppdager at de ikke lenger får sin daglige dose med godteri. Rommet vårt hadde det vi trengte, med to soverom, bad og balkong med utsikt mot bassenget. Den trådløse internettforbindelsen fungerte også bra fra rommet. Som vanlig med slike leiligheter var det enkelte ting vi kanskje savnet av kjøkkenutstyr, særlig forbruksvarer som er upraktisk å kjøpe selv fordi vi aldri får brukt det opp, som sukker, salt og liknende. Eva og Arne var litt mer uheldige med sitt rom fordi det foregikk byggearbeider rett utenfor rommet deres. Svømmebassenget var en av grunnene til at dette hotellet ble valgt. Det har ulike dybder, og er 60 cm på det grunneste, slik at ikke-svømmende barn også kan bruke det. Bassenget er ikke veldig stort, men det var stort nok for oss. Langs bassenget var det plassert noen solsenger, slik at vi kunne ha tilbragt hele dagen der hvis barna hadde fått viljen sin. Med så bra vær som vi hadde tror jeg at vi hadde klart oss like bra uten basseng og gjort unna all bading på stranda, men på dager hvor stranda ikke er hovedprioriteten er det jo alltid deilig å kaste seg i bassenget når vi kommer tilbake. Det største problemet med hotellet var nok beliggenheten, som var i litt for mange minutters spasertur fra både stranden og sentrum. Man skal jo ikke gå så langt før barna begynner å klage. Til gjengjeld ligger det utenfor de vanligste turistfellene og det kan være vel så interessant å shoppe i butikkene som ligger i nærområdet som i sentrum. Dessuten ville vi ha blitt snytt for mange av de beste matopplevelsene hvis vi hadde bodd mer sentralt. Det må også nevnes noen syntes sengene var for harde. Selv hadde jeg ikke noe problem med dette.