Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

søndag 26. juni 2011

Strand, solbrent og tivoli

Utsikten fra solsenga

Omis sett fra gamlebyen

Gøy på tivoli

Markedet ved hovedveien
Tid: 24. juni, kl 23:00
Sted: Leiligheten

Det ble en ny dag på stranden i dag. Litt senere i gang om morgenen og ikke fullt så ivrige på å ta av t-skjorta fordi jeg og begge barna fikk en overdose sol i går. Vi leide solsenger på samme sted som i går og dro de under et tre og sparte dermed 15 kuna på parasoll mot en større skygge. Barna beholdt t-skjortene på mens de badet for at solbrentheten ikke skulle bli enda verre.

Lunsj spiste vi på en kafe med navn Neptun som ligger på stranden. Det blir med denne ene gangen, for servicen var ekstremt treg og maten har vært billigere andre steder. Brage og jeg delte en pizza margerita og Ylva spiste en ost- og skinkeomelett som jeg også fikk restene av. Har omsider lært at en full posjon til begge barna er bortkastede penger. Ina spiste en rissalat. Maten var ganske god (Brage synes at pizzaen her nede bare blir bedre og bedre), men prisen var opp mot 150 kuna, betydelig mer enn lunsjen i går, og servicen var som nevnt ikke god.

Etter litt mere bading og en kaffe på nærmeste kafe som betaling for et toalettbesøk tidligere på dagen, dro vi tilbake til leiligheten for å skifte. Vi hadde observert et tivoli på den andre siden av elven, så jeg tok barna med dit. Tivoliet var en enkel samling av karuseller, hoppeleker og diverse annen moro. Det koster 10 kuna per tur med karusell eller 10 minutter i hoppetårn og trampoline. Det gjorde at barna fikk hoppet av seg energioverskuddet for denne dagen.

Vi møtte Ina ved Konzum-butikken ved hovedveien. Langs denne veien, som ligger i skyggen under noen tette trær, var det et utall salgsboder og et grønnsaksmarked som skapte liv langs gaten. Nedenfor denne veien har vi fortsatt ikke vært bortsett fra når vi har vært på stranda, og av hva jeg har sett hittil er det liten grunn til å være der. Mens gamlebyen på oversiden av veien er så sjarmerende som få, har jeg sett lite annet enn trist betong på nedsiden.

I en av sidegatene inn til gamlebyen fant vi en restaurant med navn Pod Odrnom. Dette viste seg å være et av de beste spisestedene hittil. Brage spiste atter en pizza margerita som igjen var den beste han noengang hadde spist. Ylva, som normalt er flink til å spise opp maten sin, fikk en alt for stor porsjon spaghetti bolognese. Ina fikk en veldig solid porsjon grillmiks med noen fantastiske pommes frites og jeg en deilig gnocchi med laks og reker.Inkludert en flaske vann, to brus og to glass husets vin kostet måltidet 366 kuna - billigste middag hittil. Et lite skår i gleden var besøk av flyvemaur som trakk mot lysreklamen over bordet vårt. Vi spiser gjerne her igjen, men da ved et annet bord.