Dogepalassets fasade møt sjøen |
I palassets gårdsrom var det toaletter og oppbevaring av bagasje (heller ikke her er det lov å ta med ryggsekk), og en trapp som førte opp til Scala d'Doro, Gulltrappen, som leder opp til de offisielle rommene i palasset. Navnet har den fått etter de forgylte utsmykningene i det buede taket.
Gulltrappen |
De offisielle rommene og hallene var det så mange av at det er håpløst å gå inn på dem enkeltvis. Det var haller beregnet på rådsmøter, senatsmøter, kongressmøter, you name it. Det var en egen hall for hver tenkelige komite. Etter disse kom rettsalene og høyesterett og et par rom til. Felles for de alle var at vegger og tak var dekket av noen helt fantastiske malerier, for det meste i renessanse- og barokkstil. Maleriene skildret vekselvis religiøse og historiske motiver. Særlig motivene fra bestemte slag, bl.a. slaget ved Lepanto og erobringen av Konstantinopel (tyrkernes, ikke venetianernes), kunne ta pusten fra en. Maleriet "Paradis" sies å være verdens største oljemaleri og avbilde hele 800 personer.
Underveis gikk vi også gjennom arsenalet, en stor samling av våpen og rustninger fra 1500 til 1700-tallet i mer eller mindre kronologisk rekkefølge.
En utsikt til å sukke av |
Også i palasset var det forbudt å fotografere, men i motsetning til i Markuskirken ble det her også håndhevet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar