Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

tirsdag 17. september 2013

Toscana oppsummert

Tid: 16. september 2013, kl 12:30
Sted: Firenze flyplass

Utsikt mot San Gimignano. Skulle gjerne sett byen mer på nært hold.

Selv om det kanskje ikke virker slik på denne bloggen, så har denne reisen altså vært en jobbtur. Det innebærer at jeg kunne tenke minimalt på hva som må forberedes, organiseres, hvor vi skal spise, hvordan vi skal komme oss rundt og hva ting koster. Det betyr også at fellesaktiviteter kommer foran mine egne prioriteringer.

Det eneste jeg egentlig savnet var å bo litt mer sentralt, slik at vi enklere kunne brukt litt tid i byene. Vi bodde formelt sett i San Gimignano, men den eneste gangen vi var i byen var etter stengetid og mørkets frembrudd. Føler langt i fra at jeg har gjort denne byen ennå. Shopping har det ikke vært tid til i det hele tatt, men desto bedre for lommeboka.

Landskapet i Toscana beskrives best med bilder

Er det en ting jeg derimot føler at jeg har opplevd mye av, så er det å se det vakre toscanske landskapet. Både under scooterturen og sykkelturen la vi store deler av denne provinsen bak oss. Jo lettere man reiser, desto enklere er det å stoppe for å ta bilder eller utforske en tilfeldig passerende landsby, så dette er nok transportmuligheter jeg kommer til å undersøke mer foran fremtidige reiser. Og med gode sykler blir ikke den fysiske anstrengelsen så ille.

Det gikk unna en del mat
Mat og vin er selvsagt også en vesentlig del av enhver reise, og i Toscana mer enn noe annet sted. Hovedrettene er tilsynelatende enkle kjøttretter med lite tilbehør, men gjerne med en marinade som gjør smaksopplevelsen til noe spesielt. Det jeg liker best er vanligvis det vi får som antipasti, med blandingen av skinker, salami og oster. Kjekt å ha tilgjengelig når man skal ha noe enkelt å servere hjemme også.

Været vi hadde var helt greit når man skal reise rundt fremfor å ligge ved bassenget. Det var for det meste overskyet, men vi unngikk regn. Temperaturen lå vel for det meste litt over 20 grader, ikke så mye varmere enn det har vært hjemme et par uker tilbake. Selv om været er mer forutsigbart enn i Norge, bør man nok ikke ha forventninger om at en reise til Toscana er noen sydentur.

Det slo meg men vi var her at 10 år uten å besøke Italia er alt for lenge. Men nå er det mindre enn 2 uker til vi skal til Venezia, så det er allerede ordnet opp i.

Skal du forlate Toscana, bruk denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten