Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

torsdag 6. juli 2017

Middag på Elliviko (?)

Et fat med moussaka, rømme og poteter. I bakgrunnen en kjøkkenglass med rosevin.
Kretisk moussaka serveres med rømme. Er det det som skiller den fra den kontinentale?

Med forbehold om at jeg husker navnet på dette stedet riktig. Hukommelsen svikter, regningen er håndskrevet og på nettet finner jeg 3 ulike navn på omtrent samme sted.

Etter å først ha forsøkt å lære barna backgammon på en av de nattestengte gatenes kafeer, uten at vi helt klarte å vekke begeistringen, gikk vi litt lenger opp i gaten, og inn en av sidegatene til vi fant en bakgård hvor vinden ikke hadde fritt spillerom. Her fikk vi slått sammen to bord og servert dagens middag. Menyen, som stort sett handlet om fisk- og grillretter, var ikke komplett, skulle det vise seg. På en tur inn til kjøkkenet ble jeg vist og forklart dagens spesialiteter, uten at jeg fikk med meg halvparten.

En av rettene var ihvertfall Cretan moussaka, som var det jeg gikk for. En annen var spaghetti bolognese, riktignok uten tomatsaus, som var det Ylva gikk for. Ellers valgte Brage burger, altså kjøttkaker, mens Ina spiste kylling souvlaki. Maten var for det meste god, selv om bolognese´n hadde sine mangler. Brage syntes kjøttkakene hans var litt tørre, men Ina og jeg, som spiste det han ikke orket, syntes de var veldig saftige og gode. Det var nok krydderet som ikke helt falt i smak hos tolvåringen.

Jeg lurte på om det som skiller en kretisk moussaka fra en vanlig moussaka er fraværet av en skål. Ellers var det ganske likt, og enda mere likt fyllt aubergine.

Kelnerne nølte først da vi spurte om desserter, men klarte likevel å improvisere frem youghurt med honning til barna. Dette var ikke noe mer spennende enn det vi selv blander sammen på kjøkkenet vårt hver morgen. Sammen med regningen fikk vi dessuten et stort fat med vannmelon, så vi slo fast at det egentlig er meningsløst å be om dessert her nede. Det kommer alltid noe søtt til regningen uansett. De glemte faktisk å spandere raki på oss, men det var egentlig like greit.

Og regningen, den kom på 49 euro. Da regner vi også med 3 brus, en halv liter rosevin og to kaffe. Greit pris, men ikke all maten traff like godt, og kelnerne var til tider vanskelige å få tak i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten