Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

tirsdag 29. mai 2012

Hjem igjen

Tid: 27.mai 2012, kl 20:40 (østkyst-tid)
Sted: Over Atlanteren

Vi hadde pakket og levert koffertene i resepsjonen og sjekket ut før vi gikk på den siste dagens shoppingrunde. Da vi kom tilbake igjen fikk vi hjelp av dørmannen til å praie en taxi i kaoset i forbindelse med markedet utenfor hotellet. Taxituren tok ca 45 minutter i ikke alt for tett trafikk.

Vi ble sluppet av utenfor terminal 1, hvor flyselskap-logoer forklarte hvilken inngang vi burde bruke. Innsjekkingskøen var normalt lang, men selve innsjekkingen var litt mer omfattende enn vi er vant med. Vi måtte dessuten levere koffertene et annet sted etter å ha sjekket inn. Tungvindt og unødvendig etter min oppfatning.

Vi tok en rask sushi-lunsj i etasjen over innsjekkingshallen før vi gikk til pass- og sikkerhetskontroll. Sikkerhetskontrollen er litt mer omfattende enn ellers ettersom vi blir scannet og ikke bare går gjennom en metalldetektor. Det er også obligatorisk å ta av seg skoene her.

Utvalget av taxfree-butikker var greit men ikke overveldende. Vi har uansett tenkt å vente med å kjøpe børsten til tidligst etter landing i München. Men det var nok utvalg av sjokolade til å bruke opp våre siste dollar og litt til.

Boardingen på flyet startet mye tidligere enn angitt på billetten. Lufthansa var tydeligvis ivrige på å komme tidlig av gårde. Det kan de ha hatt god grunn til, for det var nærmere en halv time med taxing før flyet tok av.

Lufthansa har foreløpig imponert litt mindre enn Swiss når det gjelder fasiliteter på flyet. Mens Swiss hadde øreplugger liggende klare på setene, delte ikke Lufthansa ut disse før vi var i lufta. Utvalget av filmer er også litt dårligere, mens musikkutvalget er ganske bra. Til middag kunne vi velge mellom kylling eller pasta, dessuten serverte de cognac etter middagen. Håper det sammen med rødvinen skal hjelpe til med søvnen. Nettene blir korte når man flyr østover.

Tid: 28. mai 2012, kl. 09:05 (norsk tid)
Sted: På vei fra München

Det ble som forventet begrenset med søvn på flyturen over Atlanteren, og frokost ble servert ca en time før landing. Da var klokken 8:00 lokalt tid, og 2:00 der vi reiste fra.

Vi landet i rute denne gangen, så vi trengte ikke å stresse for å rekke flyet. Flyplassen i München er moderne og grei å finne frem til. Det var et stykke å gå til gaten for neste fly, som naturligvis lå helt i enden av terminalen. Det var passkontroll underveis, men ingen ekstra sjekk av bagasjen. Det var butikker og serveringssteder hele veien, men vi benyttet oss ikke av dem.

Etter litt venting ble boarding iverksatt, og nå sitter vi og spiser sandwichene vi ble tildelt til dagens andre frokost. Om ca en timer lander vi på Gardermoen, og formiddagen etter at vi har kommet hjem skal vi bruke til å sove.