Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

lørdag 2. oktober 2010

Første ettermiddagen, tur på markedet

Fra markedet på Kollwitzplatz

Hestevogn for barna

La kunsten slippe til!

Hvorfor skal alle vegger være grå?
Tid: 2/10-2010, kl 21:50
Sted: Hotellet

Etter at vi hadde kommet på plass på hotellet tok jeg meg en tur på egenhånd for å utforske nabolaget. Det tok meg ikke lang tid å like Prenzlauger Berg. Det er et typisk bydelspreget område med noen små butikker her og der, gjerne av det litt spesielle slaget, og noen mer glisne områder innemellom. Man har en tydelig kjærlighet for å pynte på vegger som ellers hadde vært nakne og grå, og da snakker jeg ikke om tanketom tagging. Vi skal ikke ha noen problemer med å finne spisesteder eller kafeer her heller.

Jeg begynte å gå mot Senefelderplatz, som er den nærmeste T-bane (U-bahn) stasjonen. Derfra gikk jeg oppover Kollwitzstrasse til Kollwitzplatz hvor jeg hadde lest at det pleier å være et marked på lørdager. Det stemte utmerket! Gatene rundt parken var for anledningen stengt for biler og var i stedet flankert med salgs- og matboder og fulle av folk som hadde lagt lørdagsshoppingen hit. Særlig mat var det mye av, og det ble til en og annen smaksprøve også. Jeg var nær ved å angre på at jeg ikke hadde bestilt en leilighet med eget kjøkken (for det visst ikke så uvanlig) i stedet for vanlig hotellrom. Ellers hadde jeg sansen for en del fotografier som var til salgs. Folk her har sansen for detaljer, og jeg har allerede lagt merke til at det ikke bare på dette markedet det er et mye mer spennende utvalg av postkort enn jeg har sett i andre byer.

På veien tilbake til hotellet stakk jeg innom et supermarked på Senefelderplatz som hadde spesialisert seg på organiske matvarer for å handle inn litt snacks og drikke til å ha på rommet. Ikke det at organsk dyrket mat er spesielt viktig for oss, men det lar seg jo spise det også.

Middagen spiste vi på Viet Dream, som ligger like rundt hjørnet for hotellet. Det var et moderne og minimalistisk innredet spisested, hvor man satt på puffer og spiste. Savnet etter stoler med ryggstøtter ble etterhvert påtrengende. Til forrett spiste vi begge sommerruller som var fyllt med nudler, kål og skiver av svinekjøtt. En god og ganske ny erfaring i forhold til de kinesiske vårrullene vi er vant til. Inas hovedrett var innbakt kyllingbryst som hun var veldig fornøyd med. Min ingefærmarinerte biff med stekte grønnsaker var også god, men ble etterhvert litt kjedelig. Vi drakk hver vår øl til maten og regningen kom på 23 euro. Har ikke blitt helt vant til tyske prisforhold ennå, men dette må regnes som god valuta for pengene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten