Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

søndag 10. oktober 2010

Hjem fra Amsterdam

Tid: 8/10-2010, kl. 21:15
Sted: På flyet, venter på take off

Denne dagen forløp stort sett som i går. Frokost ble spist på samme sted, konferansen var fortsatt bra og lunsjen var den samme. Da det hele var over spiste vi "middag" på Burger Bar like ved konferansen. Til og med her kunne man selv velge hva slags kjøtt man ville ha i burgeren. En 170 grams burger med irsk biffkjøtt og en cola kom på ca 7 euro. Burgerbaren er et trangt og travelt lokale, og man må vente litt lenger på maten enn på billigere burgersteder og er derfor ikke det beste stedet å spise hvis man har det travelt. Men god burger var det!

Vi fikk det travelt nok til at vi valgte å ta taxi til Schiphol fremfor toget. Det ble relativt dyrt, 50 euro delt på 5 personer i en maxitaxi, selv om det ikke var noen spesielt lang tur. Det gjorde i det minste at vi ble spart for eventuelle problemer med å finne riktig terminal - det hadde sjåføren tydeligvis kontroll på. Det står dessuten på et skilt utenfor terminalen hvilke selskaper som opererer derfra, i vårt tilfelle Norwegian. Inne på terminalen så det ut til å være en rolig kveld. Det var ikke mer enn 4-5 avganger på tavlen. Etter innsjekking og sikkerhetskontroll (jeg husket denne gang å ta av meg skoene) bar det inn til ventehallen, hvor man blir bedt om å bli værende til gate'n åpner. Det er heller ingen grunn til å gå noe annet sted, for det er kun her det er noen fasiliteter. Taxfree'n på flyplassen var lite å skryte av. Særlig utvalget av alkohol er veldig begrenset, men jeg har nå i hvert fall med meg noe glühwein og en edamer av geitemelk med meg hjem. Boarding gikk greit, og etter en endeløs taxing er nå flyet på vingene.

Som ventet var det ikke så mye jeg fikk sett av Amsterdam, og dermed er det heller i så mye jeg har å skrive om byen. Men at det er en fin by er over enhver tvil. Den gamle byen er fortsatt et levende sentrum, ikke bare en museumsby for turister, som gamlebyer ofte er. Kanalnettet, som får byen til å se ut som et spindelvev fra lufta, gjør at byen er noe helt for seg selv. Mange gågater gjør også sentrum til et behagelig sted å være. Her må man passe seg mer for syklister enn for biler. Vi fikk aldri prøvd noe lokal mat, men det er nok av annen god mat. Antallet argentinske biffhus var påfallende. Prisnivået er muligens en anelse høyere enn i Berlin, men billig for en nordmann.

Hotell NH Carlton var en liten skuffelse. Det er et typisk businesshotell med stor lobby og lite sjarm. Lobbyen er fin nok, men korridorene bar litt preg av 80-talls interiør. Vårt oppgraderte rom, forøvrig med badekar, var bra, men de ordinære rommene virket gamle og ikke et 4-stjerners hotell verdig. Beliggenheten til hotellet var perfekt for oss, rett rundt hjørnet for konferansen og ellers ganske sentrumsnært. Mest skuffende var det at internettaksess ikke var inkludert. Man kunne bruke WiFi i lobby'en i 30 minutter eller ha aksess fra rommet for 5 euro timen eller 10 euro døgnet. Merkelig at dette koster mer desto dyrere hotellet er, mens det var gratis på et hotell i Hellas hvor vi betalte halve prisen for en leilighet. Det har gjort at jeg har kommet litt på etterskudd når det gjelder oppdatering av bloggen. WiFi-nettet på konferansen gjorde at jeg fikk publisert noe mellom foredragene.

Nå gjenstår det bare å få dette flyet ned på bakken. Deretter er det bare å komme seg raskest mulig inn til Oslo og håpe at jeg rekker den siste bussen til Drøbak. Det har gått en uke siden siden sist jeg så barna, så det skal bli godt å komme hjem nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten