Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

søndag 30. mai 2010

Lørdag, Agia Anna - nytt forsøk

Stranden på Agia Anna
Fiskebåter til kai på Agia Anna
Etter å ha strøket i geografi på torsdag gjorde vi i dag et nytt forsøk på å komme oss til Agia Anna for å teste stranden der som skal være så bra. Vi stilte oss nok en gang opp på bussholdeplassen, men da jeg skulle inn på bakeriet for å kjøpe billetter ble jeg tilbudt av en taxisjåfør å bli skysset dit for 9 euro. Det er 60 cent mer enn 6 bussbilletter, og det er det verdt for å slippe å vente på bussen. Man vet jo aldri helt når den kommer.

Agia Anna er muligens et større sted enn Agios Prokopios målt i antall bygninger, men fattigere på fasiliteter. Bortsett fra hoteller og restauranter telte jeg 2 butikker, og that's it. Stedet kan knapt sies å ha noen hovedgate, det er langs stranden det skjer. Stranden deles av en molo med noen sightseeing- og fiskebåter. Vi slo oss ned på nordsiden av moloen, det var bare der det var satt ut solsenger foreløpig. Det hvilte en slags "stille før sesongen" steming over stranden, og kafeen Palatia leide ut sine solsenger gratis frem til 1. juni.

Stranden er fin og helt uten steiner. Den er mer langgrunn enn på Prokopios, men det er et trinn ned i det man går uti. Det driver også litt sjøgress langs strankanten. På dager med røff sjø kan det være mer fristende å bade sør for moloen, hvor det er dannet en slags lagune, men stranden her virket mer brådyp.

Dagens lunsj var matpakke til barna, utmerket ferskt brød smurt med salami, servelat og ost av undertegnede. Brødet forsvant på et øyeblikk. Alt pålegget ble igjen. En litt tidlig middag spiste vi på nevnte Palatia. Retten jeg bestilte het rosto, noe jeg tror skulle henspeile på roastbiff. Det er trolig noe misvisende og menyens beskrivelse av fylt svinekjøtt var mer presis. Fikk ikke helt med meg hva den var fylt med, men det var trolig noe løk, kål eller en kombinasjon. Det ble servert som ovnstekt kjøtt i skiver og smakte veldig bra. Resten av følget synes jeg begynner å bli defensive i matveien. Det begynner å gå mye i spaghetti og souvlaki nå. Barna fikk kylling souvlaki og spaghetti bolognaise, men var som vanlig måteholdne under middagen. Mat og drikke (brus og øl) for 6 personer kom på ca 70 euro.

Turen tilbake til Naxos by fikk oss til å savne utskrevne og publiserte rutetabeller. Jeg spurte to ulike steder om når bussen gikk og fikk to ulike svar. Standardsvaret er at det går en buss hver time, men det virker ganske vilkårlig hvilet av de 60 minuttene en time består som bussen faktisk kommer. Vi møtte opp på holdeplassen kl 19:00, regnet med at den ville komme ca kl 19:15 og gikk på bussen kl 19:35. Det er lurt å beregne litt slingringsmonn i tidsskjema når man skal reise kollektivt på Naxos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten