Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

lørdag 8. mai 2010

Første kvelden

Utsikten fra hotellrommet - by night
Skrivende stund: ‎8. ‎mai ‎2010, kl 01:45, Hotel Marqes de Pombal

Flyet tok av i klarvær og fløy nedover langs sørlandskysten. Et stykke ut i Nordsjøen skyet det over og det ble mer interessant å pugge guideboken enn å se ut vinduet.

TAP er visst et flyselskap av den gamle sorten, hvor middag serveres på flyet med rødvin og bestikk av metall. Etter å kun ha flydd med Norwegian og tilsvarende selskaper en del år er dette luksus. Kyllingbrystet smakte riktignok som flymat pleier, men sausen var god.

Innflyvningen til Lisboa var vakker selv om det hadde blitt mørkt. Den gylne belysningen fra byen speilte seg i elven Tejo da flyet svingte over byen. Vel nede på bakken ventet en solid spasertur før vi kom til bagasjebåndene, og vi hadde god tid til å ta ut euro i minibanken mens vi ventet på bagasjen. Da alle hadde fått sitt gikk vi i samlet flokk til en buss som ventet på oss. Flyplassen ligger rett utenfor sentrum, men vi rakk såvidt å få en rask guideintroduksjon før vi kom til Hotel Marqes de Pombal.

Det var allerede sent på kvelden, men de fleste var klare for å ta en øl på byen før det ble natta. Vi gikk nedover Aveny da Liberdade hvor hotellet ligger i godt selskap sammen med svært mange andre større hotellet, kun avbrutt av en og annen fancy bilbutikk og klesbutikker et stykke opp i prisskalaen. Man merker også at dette strøket har en viss sans for store skulpturer. Ved enden av avenyen ligger det flere barer og spisesteder. På plassen Rossio fant vi oss en uteservering på en bred terrasse hvor vi fikk servert øl i kraftige seidler for 2 euro som var fylt til randen. Temperaturen var ca 15 grader, altså passe til å sitte ute med en tynn jakke. Ølet var av merket Super Bock, et ganske ordinært lyst øl som for guds skyld ikke må bli varmt.
Jeg gikk tilbake til hotellet litt før de fleste andre (jeg hadde jo litt å skrive). På veien plukket jeg opp litt nattmat på en kafe/bar som lå i midtrabatten i avenyen. En helt grei samosa til en euro var nok til at jeg slapp å gå sulten til sengs.