Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

onsdag 26. mai 2010

Onsdag, intet nytt fra sydfronten - Reiseblogg2010

En del av floraen på vei mot stranden
Atter en dag på stranden
Melder meg herved på konkurransen Reiseblogg2010 og har dermed unnskyldningen jeg trenger for å blogge om en dag hvor vi kun har ligget på nøyaktig samme strand som i forrigårs. Så får vi se da, hvordan en stakkar som har sin første loffetur (mellom 2 greske øyer) på 7 år sammen med kone, barn og svigers klarer seg i konkurransen mot folk som haiker gjennom Bangladesh og krysser Afrika på gnu. Jeg får minne meg selv om at jeg ikke blogger for å imponere noen med mine oppdagelser, men håper heller at andre med løse eller konkrete planer om å reise i samme område finner litt inspirasjon eller nyttige tips.

Som sagt gikk hele dagen med på å bade på den samme stranden, ligge på nesten de samme solsengene og høre på den samme 90-tallsmusikken fra Ippocampos Beach Cafe and Bar. Det eneste banebrytende vi gjorde i dag var å spise på to nye steder. Lunsjen ble spist på Astoria, en kafe som ligger rett på stranden og serverer småretter som sandwich, salater og omelett. Jeg spiste der en "toasted sandwich spesial", Brage en med skinke som gikk rett ned, Ina en kyllingsalat, Ylva en ost og skinke omelett som hun spiste ca halvparten av, Eva en omelett med bacon og Arne spiste sikkert noe han også. Til drikke var det de vanlige rundene med Mythos, juice, brus og gresk kaffe. Jeg fikk også en forsinket anledning til å unne meg en bursdags-is for det meste bestående av sjokolade-is, nøtter og sjokoladesaus. Jeg har ikke vært sulten siden. Barna fikk aller nådigst lov til å spise en kule hver de også. Husker ikke hva regningen kom på, men det var i underkant av de lunsjregninger vi har hatt til nå. Maten var grei nok, men ikke veldig inspirerende. Også her ble bestillingen en komplisert prosess, men vi fikk i hvert fall den maten vi skulle ha. Kelneren hadde i det minste vett til å spørre en gang til når han var i tvil.

Fordi lunsjen hadde blitt ganske sen bestemte vi oss for å ikke anstrenge oss alt for mye for å spise middag. I nabokvartalet til hotellet, i samme gate som den tragikomiske grilltavernaen hvor vi spiste på søndag, hadde vi observert en annen grilltaverna nesten like over gaten som heter Rodia. De kaller seg i tillegg pizzeria og hadde dessuten barnemeny. Et litt tryggere valg når man har med barn med andre ord. Servicen var også godkjent og det gikk greit å snakke engelsk så lenge det var flere enn bare kokken til stede. Barna delte en rett med kylling nuggets, som de godkjente under tvil. Jeg spiste gyros. Ellers gikk det i kylling/bacon souvlaki, kalvestek og lammekoteletter. Alt ble servert med pommes frites, tzatziki og sitron. I likhet med hos naborivalen måtte vi vente litt lenger enn middels for å få maten, men det gjenspeilet seg også i smaken. Alle steder vi har spist middag til nå har avslutningsvis vartet opp med noe yoghurt med frukt og honning on the house, mens dette stedet heller serverte noen eplebiter. Eplene var veldig friske og gode, så de skal slippe unna med denne varianten, selv om den yoghurt-elskende Brage ble litt skuffet. Drikke var Mythos til meg og brus til de andre. Regningen kom på 47 euro. Denne gaten er altså stedet å gå for å få god og rimelig mat hvis man har litt tålmodighet. Tror nok det har noe å gjøre med at de holder til litt utenfor den vanlige lysløypa for turister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten